Is je volgende auto elektrisch?
In ons gemeentelijk milieuplan staat de ambitie, dat tegen 2030 een kwart van de voertuigen in Heist elektrisch moet zijn. Een goed plan, want transport draagt een flinke steen bij aan de CO2-uitstoot en het klimaatprobleem. Ook de automarkt is klaar voor de overstap naar elektrisch rijden.
‘Duurzame Heistenaars’ sprak met Sarah Wouters over rijden met een elektrische auto.
De kostprijs
Elektrische wagens zijn voorlopig nog duur. Maar er komen bijna elke maand nieuwe en beter betaalbare modellen op de markt. Je moet de kost van je auto over zijn hele levensduur bekijken. Al is de aankoop duurder, je verbruik, onderhoud en taksen zijn goedkoper. Zeker als je voor een deel kan laden met de groene stroom van je zonnepanelen.
Bekijk trouwens de lage kost van een laadbeurt, én het overzicht van alle fiscale en andere voordelen voor elektrische wagens, op deze webpagina.
De Vlaamse overheid biedt je ook een webpagina waar je de kost van een elektrische wagen (over zijn hele levensduur) kan vergelijken met andere wagens:
Een overzicht van alle elektrische wagens die vandaag ter beschikking zijn, en hun prijzen, vind je op deze onafhankelijke Nederlandse website. Je moet er echter rekening mee houden dat de prijzen in Nederland licht kunnen verschillen en dat niet alle modellen bij ons beschikbaar zijn (check je keuze op de Belgische site van de constructeur).
Duurzame Heistenaars’ sprak met Lut en Mikke over hun elektrische auto.
Rijden en laden
Een andere bezorgdheid is: kan ik er ver genoeg mee rijden? Weet jij wat de gemiddelde afstand is die jij per dag doet met je auto? Dan zie je dat je zeker toekomt met je volle batterij, ook voor langere uitjes. Als je een elektrische wagen koopt, kan je anno 2021 best vooral thuis of op je werk opladen. En inderdaad, als je met je wagen naar Zuid-Frankrijk wil, dan moet je een planning maken om langs snelladers te passeren, terwijl je een kop koffie drinkt en rust neemt.
Natuurlijk moet er nog werk gemaakt worden van veel meer publieke laadpalen. Op de website van Duurzame Heistenaars vind je een overzicht van de laadpalen (voor auto’s én fietsen) in Heist.
En hier vind je een kaart met alle publieke autolaadpalen in Vlaanderen en West-Europa.
Een specifiek knelpunt: wat als je in een appartementsblok woont met een gemeenschappelijke parkeerkelder? Dan moet je een oplossing zoeken in overleg met de mede-eigenaars. De Vlaamse wetgeving is op dat vlak net wat gemoderniseerd. Voor nieuwe gebouwen komen er verplichte voorzieningen.
Interview Leen Crollet over rijden met een elektrische auto.
Misverstanden
Over elektrische auto’s doen nogal wat misverstanden de ronde. Kwatongen beweren zelfs dat de olie-industrie die bewust durft op te poken. We overlopen er enkele…
- Zorgt een elektrische auto niet voor evenveel CO2-uitstoot, zeker als je de productie van de batterijen meetelt? Nee, integendeel. De elektrische wagen klopt, zelfs bij volledig fossiele elektriciteitsproductie, een wagen die op fossiele brandstof rijdt. En het staat vast dat de elektriciteit in heel Europa alleen maar groener zal worden. De balans slaat dus nog meer uit in het voordeel van de elektrische wagen.
Deze voorsprong kan je voor een groot deel eenvoudig verklaren: een elektrische wagen springt veel en veel zuiniger om met zijn energie. Want bij een fossiele wagen gaat drie vierde van de energie verloren via warmte en wrijving. Net zoals een oude gloeilamp ook het leeuwendeel van zijn energie verspilt aan warmte, in plaats van aan licht.
- Zouden we niet veel beter meteen overschakelen op auto’s op waterstof? Dit verhaal doet al jaren lang twijfel zaaien over de kansen van de batterij-elektrische auto. Maar de autofabrikanten hebben ondertussen allemaal voor de batterij gekozen. Want om te beginnen is een waterstofauto gewoon een elektrische auto… die eerst even zijn eigen stroom aanmaakt in een waterstofcel. Een omweg die al meteen de inefficiëntie illustreert. En als je echt groene waterstof wil, maak je die natuurlijk niet uit aardgas – zoals vandaag nog veel gebeurt. Je maakt je waterstof door water te splitsen met behulp van (veel) duurzame stroom. Doe die stroom dan toch gewoon in één keer in de batterij! (Nota: wellicht zal waterstof in de toekomst wel degelijk een grote rol gaan spelen in veel grotere toestellen, zoals boten en zeker ook in industriële processen).
- Worden de grondstoffen voor de elektrische auto niet in mensonwaardige omstandigheden gedolven? Een lovenswaardige bezorgdheid. Maar geldt die vraag ook niet voor onze olie die afkomstig is uit Nigeria, Saoedi Arabië, Irak, Libië, Rusland of Angola? Of voor bijvoorbeeld de kleding die we dragen? In plaats van te schieten op het eindproduct, doen we er beter aan om als consument onze firma’s en regeringen onder druk te zetten om eerlijke handelsakkoorden af te sluiten en ontwikkelingshulp te versterken. Zo kan de winst van de ontginning vloeien naar de armste bewoners van landen waar de grondstof uit de grond komt. En het antwoord op de vraag dan: dit gaat in ieder geval om een zéér klein percentage van de grondstoffen. En nergens is de positieve evolutie van de arbeidsomstandigheden zo sterk als bij de grondstoffen voor elektrische wagens, net omwille van het duurzame karakter van de elektrische voertuigen en de spotlights die er op staan.
- Hebben we wel genoeg stroom voor al die bijkomende wagens? Met de huidige stroomcapaciteit kan België nu al 1 miljoen elektrische auto’s laten rijden. Dat komt omdat die vooral zullen opladen op tijdstippen dat er ruim voldoende stroom op het net is. En dat dankzij slimme software in de wagen en de slimme elektriciteitsmeter.
Om alle wagens elektrisch te maken, hebben we 20% meer elektriciteit nodig dan vandaag. Tegen de tijd dat alle wagens overgeschakeld zijn, zullen we voldoende bijkomende groene stroomproductie kunnen realiseren in Europa. Stroomproductie en elektrische auto’s worden trouwens heel goede maatjes. Want elke keer dat de stroomproductie hoger is dan het verbruik en vice versa, is die vloot aan batterijen net de ideale opslagplaats. - Wil je meer lezen over deze misverstanden?
Samengevat
We zouden het zo kunnen samenvatten:
- Ben je aan een nieuwe auto toe? Ga eens na of je hem niet kan vervangen door een (elektrische) fiets, een deelauto of het openbaar vervoer.
- Kan je thuis opladen en doe je meer dan 10.000 km per jaar? Kies dan best voor een elektrische wagen.
Er is namelijk al zo veel vraag naar deze wagens – zeker in andere Europese landen – dat de batterijmakers op dit moment niet kunnen volgen. Dus moeten we éérst die wagens vervangen die de meeste kilometers malen. Zo dragen we het meest bij aan een leefbaar klimaat.
Nota bene: opletten met plugin hybride wagens: deze zijn slechts in een beperkt aantal gevallen de moeite waard. Want de realiteit wijst uit dat hybride wagens vooral hun fossiele brandstof gebruiken, en (zeer) weinig hun batterij. Lees hier voor meer info.
Gratis online infosessie ‘Een elektrische auto kopen?’
Op 15 april 2021 organiseerde we een gratis online infosessie ‘Een elektrische auto kopen?’ Vanuit je zetel thuis kon je de toelichting volgen die kenner Dominique De Munck gaf, over de praktische kanten van een elektrische auto, en de (onterechte) vooroordelen. Via de chat kon je ook vragen stellen. We hadden 25 deelnemers en er werden ook veel vragen gesteld. Mensen die interesse hebben in de presentatie van Dominique kunnen die aanvragen via kitty@duurzameheistenaars.be.
Interessante links en weetjes
- Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaalplan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen. Lees meer …
- Hier ook nog een Leidraad ‘(Geen) laadkabel over trottoir’ van VVSG.
- Je kan zelf kosteloos een publieke laadpaal in je woonomgeving aanvragen bij Fluvius als;
– Je een particulier bent die een elektrische wagen (dus geen hybride) heeft gekocht, besteld of in gebruik heeft (bv. leasingwagen).
– Je thuis geen oprit of garage hebt.
– Er binnen een straal van 500 meter van je woning geen publiek toegankelijk oplaadpunt is (gepland).